Julklappar och önskelistor

Julen är en av mina favorithögtider. Släkt och familj samlas och man har det så där mysigt och härligt som det bara är på julen. Det ligger ett rött skimmer över hela lägenheten pga att juldekorationer. Lukten av glögg och andra smaskigheter letar sig fram till näsan och man tar ett djupt andetag och bara njuter av stämningen.

Sen jag växte upp så ändrades julen lite. Den gick ifrån att ha varit om presenter till att vara om kärlek. Inte till gud eller något annat religiöst (min familj är ateister eller i bästa fall skeptiker), utan till varandra. En gång om året träffas man och är med dem som är bland de viktigaste som finns. När vi avskaffade julklapparna så märkte jag att jag njöt av julen mycket mer. Människorna blev viktigare än presenterna.

Efter nått år så fick min bror sitt första barn. Då körde vi så att vi köpte lite presenter till barnen, men skippade till varandra. Fortfarande mysigt och härligt. Det är roligt att få en anledning att gå i leksaksaffärer och titta på presenter. Jag har en barnslig förtjusning i leksaker. Tekniken går framåt och de leksakerna de har nu är så skoj!!

I år har det dock ändats. Nu ska man göra önskelistor till alla. Då tycker jag att julklapparna går över styr. Jag tycker det är roligt att få presenter om det är någon som verkligen tänkt till att just den här presenten skulle passa Rikard!! Att bara köpa något från en lista gör att julen handlar mer om girighet än om kärlek. Det är presenterna i sig som är viktiga. Vem som ger dem eller tanken bakom kvittar.

Det blir ju inflation på julklappar då. Eftersom alla får julklappar så blir det ju inte speciellt att ge bort en. Det blir ju bara en i mängden. Kärleken och tanken bakom förgås bara för att lägga yttligare en present i den stora julklappshögen. Det jag vill säga är väll det att ge mig inga presenter om ni inte verkligen känner att ni vill köpa en present till mig. Först då blir den värdefull eftersom det är en annan person som tänk en kärleksfull tanke om mig.


Kommentarer
Postat av: Zandra

Ja du får lova att läsa och följa bloggen då, lägg den som favorit vet ja :) Känns som det är en bra motivation för mig och lyckas. Nu går det ju inte att "ge upp" innan mars. Så nu kan jag lika bra fortsätta och kämpa. Jag är så lycklig, men hakloja vi måste ju träffas. Kraaam

2008-12-11 @ 09:08:53
URL: http://zandrasnyaliv.blogg.se/
Postat av: Zandra

Jag är fantastiskt nöjds men inte hel nöjd än;)

2008-12-17 @ 19:17:38
URL: http://zandrasnyaliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0