Synvinklar

Många människor ser så negativt på händelser. Om något inträffar så ser de problem istället för möjligheter. Man kan alltid välja vilket sätt man vill se på situationen.

Ett exempel på detta är mitt jobb. Kontoret jag jobbar på ska lägga ner och flyttas till Östersund så snart kommer jag vara arbetslös. De erbjöd oss att flytta upp och jag övervägde det ett tag, men till sist så kom jag fram till att nackdelarna övervägde fördelarna. Så jag blir kvar i Växjö och kommer att bli arbetslös. Jag skulle kunna gräva ner mig i självömkan över att jag inte har något jobb. Bli deppig och bara se en mörk och fattig framtid. Istället så väljer jag att se det här som en möjlighet. Ett tillfälle att ta reda på vad jag egentligen vill göra. Ska jag verkligen vara lärare? Eller finns det något annat i ödets öga för mig? Perfekt tillfälle att ta reda på det.

Ur den synvinkeln så ser jag nästan fram emot arbetslösheten. Tänk vilket äventyr att få en chans att lära sig mer om sig själv. Vilket jobb tycker jag egentligen om? Ett äventyr på okänd mark. Jag har alltid sett jobbet som en bisyssla för att få pengar till det som är intressant i mitt liv. Nu kanske man hittar något där man faktiskt tycker det är kul att gå till jobbet (och inte bara för att man har schyssta arbetskamrater).

Tillbaka till ämnet. Jag tror att om flera försökte se livet från den ljusa sidan så skulle vi må så mycket bättre. Man mår bättre själv och blir gladare. Blir man glad så sprider det sig till ens omgivning och andra blir gladare. Positiv energi som fortsätter att flöda. Allt för att man väljer att se på sin situation ur en bra synvinkel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0