Växlingsteori

När jag gick lärarprogrammet så skulle vi läsa hållbar utveckling tvärvetenskapligt. Det innebar att vi hade lite nationalekonomi. Det var rätt intressant. Inte så att jag skulle vilja ha mer av den varan, men det visade verkligen på hur allt kan mätas i någon form av värde. Att det mäts i pengar är bara för att vi har bestämt att dessa papperslappar har ett visst värde. Eftersom jag är lite skum och tänker alldeles för mycket så började jag tänka på de värden som finns i mitt privatliv. Olika typer av valuta. Grundvalutan blev på något sätt tid. Jag väljer vad jag vill växla min tid till. Vill jag spendera den på ett jobb för att växla den till ekonomisk valuta? Eller vill jag spendera den med en vän för att växla den till emotionell valuta? Så kom "Rikards växlingsteori" till.

Vad är den bra till då? Jo eftersom man kan mäta det mesta så kan man optimera sitt privatliv. Vad ger dig bäst träning på vilken tid och till vilken ekonomisk kostnad? Vilken vän gör dig gladast att vara med? Eller så kan man göra kombinationer. Ta en promenad med en vän och få både emotionell valuta och hälsovaluta. Många kommer säkert att tycka att det här inlägget är en ganska hård och känslolös syn att så på sitt privatliv. Visst det har ni fullkomligt rätt i. Teorin kom inte ur att tänka på andra människors känslor utan bara att optimera det privatliv man själv har. Ingen behöver använda teorin om de inte vill, men jag tycker att det är ett rätt intressant sätt att tänka på. Sen få folk tycka vad de vill om det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0